Projekt realizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Sopot.

organizator:

współorganizator:

partnerzy:

Sopot Non-Fiction 2013

/ rezydencja artystyczna i festiwal teatru dokumentalnego (24 -31 sierpnia)



Organizator: Fundacja Teatru BOTO, współorganizator: Teatr Wybrzeże

Kuratorzy: Adam Nalepa i Roman Pawłowski


SOPOT NON-FICTION 2013 2013 to przegląd teatru dokumentalnego połączony z warsztatami teatralnymi. Celem projektu jest szukanie nowych metod pracy z materiałem dokumentalnym na scenie i propagowanie teatru non-fiction w Polsce. Zespoły, składające się z reżysera, dramaturga i czwórki aktorów przez tydzień pracują nad własnymi projektami przedstawień, sztuk, scen, instalacji, a następnie prezentują efekty pracy podczas otwartego Maratonu Non-Fiction. Warsztatom towarzyszą pokazy spektakli, czytania sztuk, wykłady i spotkania z twórcami. 


Wśród uczestników tegorocznej rezydencji są m.in. reżyserzy: Remigiusz Brzyk, Wojciech Faruga, Paweł Łysak, dramaturdzy: Artur Pałyga, Jakub Roszkowski, Marzena Sadocha, Tomasz Śpiewak, Michał Walczak, Szymon Wróblewski oraz tancerze: Wiola Fiuk i Patryk Gacki z grupy tanecznej Dzikistyl.


Spektakle, wykłady i prezentacje odbywają się na Scenie Letniej w Dworku Sierakowskich oraz na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże.


Rezydencja finansowana jest ze środków Urzędu Miejskiego w Sopocie oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki.




24 sierpnia rusza kolejna rezydencja artystyczna i festiwal teatru dokumentalnego SOPOT NON-FICTION 2013. Ponad 30 twórców teatralnych z całej Polski przyjedzie do Sopotu, aby przez tydzień pracować nad projektami spektakli i sztuk teatralnych, opartych na dokumentach i autentycznych historiach. We współpracy z aktorami z Trójmiasta i innych ośrodków przygotują prace warsztatowe, które zaprezentują w sobotę i niedzielę 30 i 31 sierpnia na Scenie Kameralnej w Sopocie podczas otwartego dla publiczności Maratonu Non-Fiction.


Publiczność będzie mogła także uczestniczyć w licznych wydarzeniach otwartych: spektaklach, pokazach warsztatowych, czytaniach, wykładach, spotkaniach i dyskusjach z twórcami. Prezentacje festiwalowe odbywać się będą na Scenie Letniej w Dworku Sierakowskich oraz na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie.


W tegorocznej rezydencji wezmą udział m.in. reżyserzy: Remigiusz Brzyk, Wojciech Faruga, Paweł Łysak, dramaturdzy i dramatopisarze: Artur Pałyga, Jakub Roszkowski, Marzena Sadocha, Tomasz Śpiewak, Michał Walczak, Szymon Wróblewski, tancerze z grupy Dzikistyl: Wiola Fiuk i Patryk Gacki, muzyk: Adam Świtała, aktorzy: Justyna Bartoszewicz, Magdalena Boć, Sylwia Góra Weber, Ewelina Gronowska, Wojtek Jaworski, Anna Kaszuba, Dominika Koiro, Damian Kwiatkowski, Katarzyna Michalska, Marcin Pempuś, James Malcolm, Zofia Nather, Robert Ninkiewicz, Wanda Skorny, Anna Smołowik, Marta Szumieł, Marek Tynda, Mariusz Zaniewski, Mirosława Żak.


Uczestnicy SOPOT NON-FICTION będą szukać inspiracji zarówno w historii politycznej i społecznej XX wieku, jak i w wydarzeniach najnowszych. Twórcy zajmą się m.in. fenomenem społecznego buntu na przykładzie robotniczego powstania w Poznaniu w 1956 roku i dzisiejszych ruchów w obronie praw lokatorów, odkryją kulisy sowieckiego programu kosmicznego, opowiedzą historię radiostacji Gdynia Radio, która przez 70 lat łączyła polskich marynarzy z ich rodzinami na lądzie, przyjrzą się karierze Andrzeja Leppera i elitom politycznym III RP oraz przybliżą początki polskiego rock'n'rolla.


Projekty zainicjowane w Sopocie będą kontynuowane na innych scenach w kraju. Efektem rezydencji w 2012 roku był spektakl „Niewierni” według scenariusza Piotra Rowickiego i w reżyserii Piotra Ratajczaka, opowiadający o osobach, które zdecydowały się wystąpić z Kościoła katolickiego - premiera odbyła się w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie. Rozwinięcie znalazł też projekt Wojtka Klemma i Michała Pabiana „Anonimowi Żydzi Polscy”, oparty na historiach rodzin, które ukrywały po wojnie swoje żydowskie pochodzenie. Zespół Klemma zrealizował słuchowisko w Teatrze Polskiego Radia, wyemitowane w radiowej Jedynce. W przygotowaniu jest premiera sztuki Jakuba Roszkowskiego „Nowy lepszy świat”, opowiadającej alternatywną historię Europy po II wojnie światowej, wygranej przez hitlerowskie Niemcy.


W tegorocznej rezydencji biorą udział zespoły z Teatru Polskiego w Bydgoszczy i Teatru Nowego w Poznaniu, które będą pracować nad projektami spektakli dokumentalnych, zaplanowanych na nadchodzący sezon.


Rezydencja finansowana jest ze środków Urzędu Miejskiego w Sopocie oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki.


Kuratorzy:


Adam Nalepa - reżyser, tłumacz, krytyk teatralny. Pochodzi z Chorzowa, ale prawie całe życie spędził w Niemczech – z wyjątkiem ostatnich miesięcy, kiedy coraz ciężej opuszczać jest mu Trójmiasto. W Darmstadt ukończył studia w klasie fortepianu, we Frankfurcie studiował medycynę, jest absolwentem Teatrologii, Filmografii i Historii Starożytnej Uniwersytetu Ruhry w Bochum. Swoją pracę magisterską napisał o „Trojankach” Eurypidesa, pierwszej sztuce, którą oglądał jako dziecko w teatrze i której definitywnie dzieciom nie poleca.

Podczas studiów pracował jako felietonista i krytyk teatralny, prowadził na uniwersytecie warsztaty i kursy z zakresu dramaturgii i reżyserii, był także współzałożycielem teatru offowego „Dekadenz”, w którym pracował także jako aktor.

W latach 2002-2005 piastował etat asystenta reżysera w Düsseldorfer Schauspielhaus, gdzie wyreżyserował pierwsze własne produkcje, m. in. „Komedianta” Thomasa Bernharda i „Życie (aż) do mężczyzn” Thomasa Brusiga. Współpracował także w Niemczech i w Austrii z polskimi reżyserami – Januszem Wiśniewskim, Mikołajem Grabowskim i Janem Klatą.

W 2007 roku przez przypadek znalazł się we właściwym czasie i we właściwym miejscu – otrzymał propozycję inscenizacji światowej prapremiery „Blaszanego bębenka” Güntera Grassa w Teatrze Wybrzeże, za którą otrzymał m. in. Honorową Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego za Spektakl Roku oraz nagrodę Teatralną Miasta Gdańsk i która została także zaproszona na Warszawskie Spotkania Teatralne. W 2009 ponownie pracował w Gdańsku, tym razem przy głośnej polskiej prapremierze „Kamienia” Mariusa von Mayenburga, w 2010 wyreżyserował w Warszawskim Laboratorium Dramatu polską prapremierę „Sex Machine” Tomasza Mana, w Sopockiej Fundacji Teatru Boto sztukę Jakuba Roszkowskiego „Zielony mężczyzna”, a w roku 2011 powrócił na deski Teatru Wybrzeże z realizacją „Nie-boskiej komedii” Krasińskiego (Honorowa Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego za Spektakl Roku oraz nagroda Miasta Gdańska dla najlepszego przedstawienia roku). Wyreżyserował także w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie „Chłopców” Stanisława Grochowiaka.


Roman Pawłowski – krytyk kultury, publicysta, kurator teatralny. Zajmuje się problemami nowej dramaturgii i polityki kulturalnej, prowadzi autorskie warsztaty z pisania krytycznego i teatru dokumentalnego. Współpracuje stale z „Gazetą Wyborczą” , „Dziennikiem Opinii” i „Notatnikiem Teatralnym”. W 2013 zadebiutował w Teatrze Nowym w Poznaniu jako dramaturg dokumentalnego serialu teatralnego „Jeżyce Story”. Jako kurator przygotował dwie edycje festiwalu teatralnego Nowa Klasyka Europy w Łodzi (2010, 2012) oraz przegląd „ДА! ДА! ДА! Współczesny teatr, dramat i performans z Rosji” w Warszawie (2013). W latach 2008-2010 był współtwórcą i wykładowcą Szkoły Laboratorium Dramatu, pierwszej szkoły dramaturgicznej w Polsce. Zredagował i wydał dwie antologie nowych sztuk polskich ‚„Pokolenie porno i inne niesmaczne utwory teatralne” (Zielona Sowa, Kraków 2003) i „Made in Poland. Dziewięć sztuk teatralnych z Polski” (Ha!art, Kraków 2006), które dały impuls do rozwoju nowej dramaturgii w Polsce. W latach 1994-2012 był dziennikarzem „Gazety Wyborczej”, za swoje teksty o teatrze zdobył Nagrodę im. Z. Raszewskiego dla najlepszego polskiego krytyka teatralnego. Absolwent teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Mieszka na warszawskiej Pradze i w Tykocinie nad Narwią.